Jeżeli ocenienie książki po okładce jest czymś nierozsądnym i zgubnym, dlaczego znakomita większość kupuje kawę sugerując się jedynie ładnym opakowaniem?  Nie mamy zazwyczaj takich możliwości, by w sklepie otworzyć paczkę i sprawdzić stopień palenia czy jakość ziarna, dlatego nasz wzrok powinien od razu kierować się na etykietę – główne źródło informacji o zawartości opakowania – by nie kupować kota w worku.

Ciekawy design opakowania ma, zgodnie z założeniami specjalistów od marketingu, zwrócić uwagę potencjalnego klienta na tyle, by bez zagłębiania się w szczegóły kupił kawę marki, która wzbudziła jego zaufanie. Nie gwarantuje w żaden sposób dobrej kawy. Wszystko, czego możemy i powinniśmy się o niej dowiedzieć, znajduje się na odwrocie bądź boku opakowania. Podstawowe informacje, jakie powinniśmy odczytać to

  • odmiana
  • singiel czy mieszanka
  • pochodzenie ziarna (kraj, region, plantacja)
  • metoda obróbki
  • data zbioru / palenia / przydatności do spożycia
  • profil sensoryczny
  • sugerowane metody parzenia

Niestety większości z tych danych nie doczytamy się na opakowaniach komercyjnych marek kaw w błyszczących torebeczkach. Dzieje się tak dlatego, że do opakowań kaw spotykanych w marketach trafiają zazwyczaj ziarna najsłabszej jakości, zebrane jeśli nie z wielu krajów, to przynajmniej z kilku regionów danego państwa, co sprawia, że niemożliwym jest na przykład ustalenie konkretnego profilu smakowego.

 

Odmiana. Singiel czy blend?

Zapoznając się z opakowaniem kawy zwracamy przede wszystkim uwagę na gatunek ziaren. Tak, tak, ziaren, bo zdaje się, że oczywistym jest, że kupowanie kaw mielonych nie jest trendy. Wyboru gatunku dokonujemy według własnych preferencji. Czy będzie to 100 % arabiki z jednej plantacji, czy blend z danego kraju, czy mieszanka z robustą – wszystko to rzecz gustu. Ważne, żeby wybierać świadomie. Pamiętaj, że kawa jest owocem i podobnie jak wybieramy na targu wiśnie czy jabłka, chcąc rozsmakowywać się w ich niepowtarzalnej soczystości, smaku danej odmiany, tak też i kawy, w zależności od odmiany botanicznej, mogą roztoczyć przed tobą szeroką paletę smaków.

 

 

Dlaczego pochodzenie ma znaczenie?

Kawy z poszczególnych krajów, a nawet regionów mają unikalne walory smakowe, na które wpływały między innymi unikalne warunki atmosferyczne, minerały zaciągnięte z gleb. Dlatego kawy z Etiopii będą smakować inaczej niż te z Brazylii czy Dominikany.

Metoda sucha, mokra czy miodowa? A może pulped natural?

Metoda obróbki ziarna po zbiorze ma zasadniczy wpływ na smak i aromat kawy. Po co w ogóle poddaje się owoce obróbce? Właśnie po to, by wydobyć ziarna z otaczającego je miąższu, skórki kawowej „wisienki”.

Metoda sucha podkreśla naturalne owocowe aromaty ziarna. Kawa jest słodka, owocowa. Przypomina w smaku truskawki, wiśnie, owoce leśne. Charakteryzuje się wysoką kwasowością. Polega na poddaniu owoców naturalnemu wysuszeniu na słońcu, dzięki czemu sok wyparowuje z owoców, a miąższ i skórka dają się łatwo złuszczyć.

Metoda mokra jest znacznie częściej stosowana. Owoce w czasie 24-48 godzin moczenia poddawane są lekkiej fermentacji, następnie miąższu i powłoczki, dzięki czemu kawa ma szlachetną kwasowość, charakteryzuje się przyjemnym balansem. Informacje o tej metodzie obróbki można najczęściej spotkać na etykietach opakowań.

 

coffee fruits coffee coffee beans

 

Pulped Natural jest metodą pośrednią, polegającą na mechanicznym oddzieleniu z „wisienki” tylko wierzchniej warstwy, by następnie wysuszyć miąższ na słońcu. Taki sposób obróbki daje przyjemnie słodką kawę. Nie jest jednak tak popularny, gdyż ryzyko zepsucia ziaren jest zbyt duże.

Najtrudniejszym sposobem pozyskiwania ziarna jest tak zwana metoda miodowa. Polega na usunięciu z owocu skórki i dużej części miąższu, a następnie poddaniu ziarna z resztkami pulpy suszeniu na słońcu. Tak pozyskana kawa charakteryzuje się przyjemną kwasowością i dużą słodyczą.

 

Data zbioru, palenia i przydatności do spożycia.

Informacje o dacie zbioru bardzo rzadko pojawiają się na etykietach opakowań kaw. Częściej spotkasz informacje o paleniu, której nie należy mylić z datą przydatności do spożycia. Kawę należy spożyć najpóźniej do 2-3 miesięcy po wypaleniu. Sugerowana data przydatności do spożycia zwykle bywa znacznie dłuższa. Nawet rok lub dwa. Takie terminy nie gwarantują nam świeżości i walorów smakowych, którymi charakteryzuje się kawa w kilka tygodni po wypaleniu.

 

Profil sensoryczny

Każdy gatunek, odmiana z dowolnego kraj charakteryzuje się szczególnym przekrojem smakowym i aromatycznym, do wyczucia przynajmniej niektórych nie trzeba być profesjonalnym sensorykiem. Etykieta powinna informować o podstawowych nutach smakowych, które powinny być wyczuwalne, jeśli pijemy dobrze zaparzoną kawę.

 

Informacje dodatkowe

Zdarza się jeszcze, że palarnie wypuszczając paczuszki swoich kaw, podają jeszcze do jakich metod parzenia dedykuje się tak wypalone ziarno. Czy najlepsze będzie do espresso, kawiarki, czy może jest to jaśniej palona arabika pod alternatywy.

 

Wszelkie informacje, które powinieneś znaleźć na odwrocie opakowania kawy, powinny być skróconą drogą, jaką przeszło ziarno od chwili zbioru aż po twoją filiżankę. Każda szanująca się palarnia powinna takie informacje zamieszczać, gdyż świadczy to nie tylko o poszanowaniu swoich klientów, ale przede wszystkim o tym, że wie, jaki produkt wypuszcza i bierze za niego odpowiedzialność.

Jeżeli ocenienie książki po okładce jest czymś nierozsądnym i zgubnym, dlaczego znakomita większość kupuje kawę sugerując się jedynie ładnym opakowaniem?  Nie mamy zazwyczaj takich możliwości, by w sklepie otworzyć paczkę i sprawdzić stopień palenia czy jakość ziarna, dlatego nasz wzrok powinien od razu kierować się na etykietę – główne źródło informacji o zawartości opakowania – by nie kupować kota w worku.

Ciekawy design opakowania ma, zgodnie z założeniami specjalistów od marketingu, zwrócić uwagę potencjalnego klienta na tyle, by bez zagłębiania się w szczegóły kupił kawę marki, która wzbudziła jego zaufanie. Nie gwarantuje w żaden sposób dobrej kawy. Wszystko, czego możemy i powinniśmy się o niej dowiedzieć, znajduje się na odwrocie bądź boku opakowania. Podstawowe informacje, jakie powinniśmy odczytać to

  • odmiana
  • singiel czy mieszanka
  • pochodzenie ziarna (kraj, region, plantacja)
  • metoda obróbki
  • data zbioru / palenia / przydatności do spożycia
  • profil sensoryczny
  • sugerowane metody parzenia

Niestety większości z tych danych nie doczytamy się na opakowaniach komercyjnych marek kaw w błyszczących torebeczkach. Dzieje się tak dlatego, że do opakowań kaw spotykanych w marketach trafiają zazwyczaj ziarna najsłabszej jakości, zebrane jeśli nie z wielu krajów, to przynajmniej z kilku regionów danego państwa, co sprawia, że niemożliwym jest na przykład ustalenie konkretnego profilu smakowego.

 

Odmiana. Singiel czy blend?

Zapoznając się z opakowaniem kawy zwracamy przede wszystkim uwagę na gatunek ziaren. Tak, tak, ziaren, bo zdaje się, że oczywistym jest, że kupowanie kaw mielonych nie jest trendy. Wyboru gatunku dokonujemy według własnych preferencji. Czy będzie to 100 % arabiki z jednej plantacji, czy blend z danego kraju, czy mieszanka z robustą – wszystko to rzecz gustu. Ważne, żeby wybierać świadomie. Pamiętaj, że kawa jest owocem i podobnie jak wybieramy na targu wiśnie czy jabłka, chcąc rozsmakowywać się w ich niepowtarzalnej soczystości, smaku danej odmiany, tak też i kawy, w zależności od odmiany botanicznej, mogą roztoczyć przed tobą szeroką paletę smaków.

 

 

Dlaczego pochodzenie ma znaczenie?

Kawy z poszczególnych krajów, a nawet regionów mają unikalne walory smakowe, na które wpływały między innymi unikalne warunki atmosferyczne, minerały zaciągnięte z gleb. Dlatego kawy z Etiopii będą smakować inaczej niż te z Brazylii czy Dominikany.

Metoda sucha, mokra czy miodowa? A może pulped natural?

Metoda obróbki ziarna po zbiorze ma zasadniczy wpływ na smak i aromat kawy. Po co w ogóle poddaje się owoce obróbce? Właśnie po to, by wydobyć ziarna z otaczającego je miąższu, skórki kawowej „wisienki”.

Metoda sucha podkreśla naturalne owocowe aromaty ziarna. Kawa jest słodka, owocowa. Przypomina w smaku truskawki, wiśnie, owoce leśne. Charakteryzuje się wysoką kwasowością. Polega na poddaniu owoców naturalnemu wysuszeniu na słońcu, dzięki czemu sok wyparowuje z owoców, a miąższ i skórka dają się łatwo złuszczyć.

Metoda sucha jest znacznie częściej stosowana. Owoce w czasie 24-48 godzin moczenia poddawane są lekkiej fermentacji, następnie miąższu i powłoczki, dzięki czemu kawa ma szlachetną kwasowość, charakteryzuje się przyjemnym balansem. Informacje o tej metodzie obróbki można najczęściej spotkać na etykietach opakowań.

 

coffee fruits coffee coffee beans

 

Pulped Natural jest metodą pośrednią, polegającą na mechanicznym oddzieleniu z „wisienki” tylko wierzchniej warstwy, by następnie wysuszyć miąższ na słońcu. Taki sposób obróbki daje przyjemnie słodką kawę. Nie jest jednak tak popularny, gdyż ryzyko zepsucia ziaren jest zbyt duże.

Najtrudniejszym sposobem pozyskiwania ziarna jest tak zwana metoda miodowa. Polega na usunięciu z owocu skórki i dużej części miąższu, a następnie poddaniu ziarna z resztkami pulpy suszeniu na słońcu. Tak pozyskana kawa charakteryzuje się przyjemną kwasowością i dużą słodyczą.

 

Data zbioru, palenia i przydatności do spożycia.

Informacje o dacie zbioru bardzo rzadko pojawiają się na etykietach opakowań kaw. Częściej spotkasz informacje o paleniu, której nie należy mylić z datą przydatności do spożycia. Kawę należy spożyć najpóźniej do 2-3 miesięcy po wypaleniu. Sugerowana data przydatności do spożycia zwykle bywa znacznie dłuższa. Nawet rok lub dwa. Takie terminy nie gwarantują nam świeżości i walorów smakowych, którymi charakteryzuje się kawa w kilka tygodni po wypaleniu.

 

Profil sensoryczny

Każdy gatunek, odmiana z dowolnego kraj charakteryzuje się szczególnym przekrojem smakowym i aromatycznym, do wyczucia przynajmniej niektórych nie trzeba być profesjonalnym sensorykiem. Etykieta powinna informować o podstawowych nutach smakowych, które powinny być wyczuwalne, jeśli pijemy dobrze zaparzoną kawę.

 

Informacje dodatkowe

Zdarza się jeszcze, że palarnie wypuszczając paczuszki swoich kaw, podają jeszcze do jakich metod parzenia dedykuje się tak wypalone ziarno. Czy najlepsze będzie do espresso, kawiarki, czy może jest to jaśniej palona arabika pod alternatywy.

 

Wszelkie informacje, które powinieneś znaleźć na odwrocie opakowania kawy, powinny być skróconą drogą, jaką przeszło ziarno od chwili zbioru aż po twoją filiżankę. Każda szanująca się palarnia powinna takie informacje zamieszczać, gdyż świadczy to nie tylko o poszanowaniu swoich klientów, ale przede wszystkim o tym, że wie, jaki produkt wypuszcza i bierze za niego odpowiedzialność.